Vietin juuri ansiokasta kylpylälomaa. Palkitsin itseäni mukavilla hemmotteluhoidoilla ja rentoutumisella. Loma oli kaikin puolin mukava, mutta jotain jäi hampaankoloon. Ja jotain jaettavaa myös kehon kielestä.
Varasin puhdistavan kasvohoidon hoitolasta kylpylän yhteydessä. Ajattelin, että nyt saan naamani taas pitkästä aikaa oikein ammattilaisen käsillä puhdistettua ja ihon kirkkaaksi. Näin oli aikaisemmin tapahtunut toisissa paikoissa, muun muassa lomamatkalla Unkarissa sain hyvään hintaan aivan loistavan lähes kahden tunnin mittaisen kasvohoidon ja iho oli kuulas, terve ja puhdas.
Hoitaja kutsui minut sisään huoneeseen. Istuin tuoliin ja hän tiedusteli nykyistä hoitorutiiniani. Kun olin sitä hetken selvittänyt ja hän oli puhdistanut kasvoni voiteista ja meikinjäämistä, kosmetologin kommentti meni suunnilleen näin: "Kotiohjelmasi on aivan pielessä. Teet kaiken väärin." Olin juuri seilittänyt miten olin saanut herkän ihoni rauhoittumaan ja tuntumaan hyvälle!
Puhdistava kasvohoito meni suunnilleen näin: Kasvojen kevyt puhdistus, naamio joka kuivui noin 10 minuuttia, naamion poistaminen, puhdistavat aineet naamalle (4 erilaista), vaikutusaikaa (kauneusunia) vietin yksin pimeässä huoneessa noin 15 minuuttia. Aineiden kevyt puhdistus naamalta ja jonkin tökötin laittaminen kasvoille.
Ja tämän jälkeen tuoli nousi jälleen istuvaan asentoon ja hoitajalla oli kädessään esite tuotteista, joilla saan pielessä olevan kasvojenhoito-ohjelmani kuntoon. Tässä vaiheessa mietin että kasvohoito oli siis tuote-esittely. Siirryimme tästä myymälään hoitolan yhteydessä. Hoitaja esitteli minulle tuotteita, joita nyt ehdottomasti tarvitsen. Koko aikana hän ei kertaakaan katsonut minua silmiin vaan tuijotti joko tuotteita tai lattiaan. Tässä vaiheessa epäilykseni tuote-esittelystä vahvistui. Hoidon tarkoitus ei ollut muuta kuin myydä minulle tuotteita. Hoitaja esitteli tuotteita noin 10 minuutin ajan. Koko aikana hän ainoastaan kerran nopeasti sivusilmällä vilkaisi minuun!
Kävelin ulos liikkeestä ja kasvoni alkoivat tuntua kipeille. Hoito (siis se niin sanottu hoito) teki kasvojeni ihon araksi ja kipeäksi koko seuraavan vuorokauden ajaksi.
Vielä lähtiessäni tapasin saman hoitajan käytävällä. Hän vilkaisi minua vaivaantuneena ja tervehti nyökäten. Ohitseni ei voinut mennä ilman ettei minua olisi "huomaamatta".
Mitä voidaan tästä oppia? Kaikki,mitä meille sanotaan, vaikka olisi kyseessä kuinka ammattilainen, ei välttämättä ole totta. Hoitajan kehon kieli oli vaivaantunutta ja salailevaa ja antoi vain kuvan siitä, että hänen tulisi myydä jotain johon ei itsekään ehkä luota. Tai sitten myyminen oli hänelle vain kamalan vaikeaa. Tai hänellä oli ehkä huono päivä. Myyjille tämä on oppimisen paikka. Asiakkaaseen tulee katsoa ja ottaa kontakti jotta hänet voidaan vakuuttaa. Muutosta haluttaessa asiakkaan käyttäytymiseen, tulee muutosehdotukset kertoa niin, että asiakas voi ottaa ne positiivisina asioina vastaan. Asiakasta ei tule lyödä lyttyyn.
Palasin kotiin ja jatkoin omaa kasvojenhoito-ohjelmaani. Kipu ja arkuus ihosta on kadonnut vähitellen. En ostanut sitä noin 100 euron tuotepakettia, joka olisi luultavasti jäänyt kaappiin lojumaan iholleni sopimattomana. Kasvohoito kun tehtiin juuri niillä tuotteilla.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti