Onko joskus tuntunut siltä, että tapaamisesi tuntemattoman kanssa on ollut aivan kamala? Keskustelu ei etene ja sinusta tuntuu, että kyseinen henkilö on jotenkin ärsyttävä, etäinen tai epämiellyttävä. Tai olet istunut kurssilla tai luennolla, jonka aihe on ollut mielenkiintoinen, mutta luennoitsijasta on jäänyt jotenkin ristiriitainen tai erikoinen mielikuva.
Keskustelin juuri ryhmän kanssa, joka osallistui työnantajan järjestämään koulutukseen. Koulutus oli heidän mielestään hyvä, aiheet mielenkiintoisia, mutta erään kouluttan kohdalla osallistujien mielipiteet olivat epävarmoja, epäileviä ja heillä oli vaikeuksia kuvailla häntä. Erään osallistujan mukaan kouluttaja oli ihan hyvä, mutta jotain erikoista siinä oli.
Saatamme kohdata elämämme aikana useita henkilöitä, jotka aiheuttavat vastaavanlaisia tunteita. Jos suurimmassa osassa kohtaamisiasi huomaat, että hyvä suhde ei ala muodostua, silloin voi olla hyvä mennä itseensä ja seurata omia sosiaalisia toimintatapoja sekä välittämiään kehon viestejä. Monesti ongelma voi kuitenkin johtua erilaisista arvoista, asenteista sekä henkilökemioista. Nämä kun tulevat esille käyttäytymisessämme ja olemuksessamme.
Pyysin aikaisemmin mainitsemaani ryhmää videoimaan koulutuspäivää kun samainen kouluttaja on kouluttajana. Katselin videota eikä kulunut kauaa, kun huomasin kouluttajan käyttävän useita eleitä ja nopeita ilmeväläyksiä, jotka kertoivat ylimielisyydestä ja kontrolloivasta asenteesta. Monet niistä olivat tyypillisiä eleitä kouluttajille ja opettajille. Kun ne tulevat voimakkaasti esille, ne vaikuttavat kuulijoiden mielipiteisiin ja asenteisiin alitajuisesti ja sitä kautta myös koulutuksen onnistumiseen. Kouluttaja käytti elettä, jota kutsumme englanniksi "snake eyes", jossa hän siristää silmiään, aivan kuin kohdistaakseen katsettaan. Vihaisena käytämme tätä usein. Luokkatilassa ei ollut häikäiseviä valoja tai muuta syytä, miksi hän siristäisi silmiään. Hän myös nosti ylähuultaan, aivan kuin osottaisi inhoa ja halveksuntaa. Hän seisoi jalat harallaan, kädet lanteillaan samalla kun nosti leukaansa ylös ja siristi silmiään tai nosti ylähuultaan. Lopettaessaan lausetta hän kiristi usein huulensa tiukasti yhteen ja samalla nosti taas leukaansa ylöspäin. Puhuessaan hän ei kertonut tarinoita, vaan toisti diolla näkyvän tekstin kahteen tai kolmeen kertaan eri sanoin eikä hän juurikaan hymyillyt. Ainoat vitsit ja naurut tulivat ilmoille kun oli kyse pienestä osallistujien ja kouluttajan välisestä nokittelusta.
Jokaista eleklusteria on mahdoton täällä kuvata, mutta videota katsoessa tuli tunne, että kouluttaja kokee olevansa arvoasemassa ja koulutettaviaan parempi, jollain tasolla. Aivan kuin hänellä olisi erityinen auktoriteettiasema verrattuna häntä kuunteleviin aikuisiin. Kuin hän olisi ylimielinen osallistujia kohtaan - "Minä kerron teille kuinka tämä asia oikein menee."
Kouluttajien on helppo muodostaa tällainen asenne, varsinkin nuorten kouluttajien. Vaikka olisimme kiinnostuneita aiheesta, saatamme alkaa aliarvioida kuulijoitamme. Erityisesti aikuiskoulutuksessa tämä on kohtalokas virhe. Kuulijoina voi olla erittäin fiksuja ja älykkäitä henkilöitä, jotka saattavat tietää koulutettavasta aiheesta paljon enemmän kuin itse kouluttaja.
Keskustelin koulutustilanteesta jälleen ryhmän kanssa. Selitin heille mitä olin nähnyt videolta ja he olivat samaa mieltä. Kun olin antanut nimen heidän epämääräisille tuntemuksilleen, he osasivat myös löytää siihen liittyvät viestit.
Kannattaa kuunnella näitä vaistoamiasi epämääräisiä tuntemuksia toisesta henkilöstä. Jos keskustelutilanteessa pitäisi saada aikaan hyvä suhde toisen kanssa, kannattaa alkuvaiheessa kysyä, oletko loukannut henkilöä jollain tavalla. Vaikka et olisi loukannut, henkilöllä saattaa olla huono päivä ja kysymyksesi laukaista negatiivisen tilanteen. Ottamalla toisen huomioon voimme kääntää tilanteen positiiviseksi. Jos yhteistyö tuntuu erityisen vaikealta, ei kannata viljellä negatiivisia kommentteja tai ryhtyä sarkastiseksi. Neutraali tai positiivinen ja sovittelevat lähestymistapa toimivat yleensä parhaiten, erityisesti työelämässä.
Kuvat: http://www.mycreditsimms.com/about.html; http://www.capernwray.ca/bs-lecturers.htm; http://www.wirejournal.net/458-russia-and-the-eu-skeptical-after-the-tehran-agreement/
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti