29.12.2009

Dress to impress - Dress for success


Yhdysvalloissa on joissakin yliopistoissa ja oppilaitoksissa, joissa opiskellaan kaupallista alaa otettu käyttöön pukeutumissäännöt. Enää oppitunneille ei saa tulla trendikkäissä vaatteissa, kaulahuivi kaulassa, hattu päässä, tukka kampaamattomana ja verkkarit jalassa. Opiskelijoille opetetaan jo opiskeluvaiheessa periaatteet pukeutumisesta.

Myös Gillette on mukana tässä. Se palkitsee vuosittain erityisesti Afrikkalais-amerikkalaisia miehiä, jotka työssään opastavat nuorempaa polvea itsekunnioitukseen ja positiiviseen ajatteluun sekä pukeutumaan tilanteeseen sopivasti. Palkintoja saavat erityisesti parturit sekä myös mediassa vaikuttavat miehet.

Mielestäni tämä on erittäin hieno idea. Muutos alkaa asenteesta. Miettimällä myös mitä pukeutuminen viestii meistä, aloitamme asennemuutoksen, jonka ansioista alamme pukeutua tarkoituksenmukaisesti. Pukeutuminen kertoo vakuuttavuudesta. Se antaa meille tietynlaista ammattiylpeyttä ja varmuutta. Ja se vaikuttaa ensivaikutelman luomisessa.

Olen seurannut erään ammattikorkeakoulun opiskelijoita muutaman vuoden ajan, erityisesti liiketalouden opiskelijoita. On ollut mielenkiintoista huomata, miten eri vuosiluokkien opiskelijat voi tunnistaa pukeutumisen perusteella. Tämä on erityisesti huomattavissa naisissa. Ensimmäisenä vuonna pukeudutaan viimeisen päälle, business-tyyliin. Hiukset on laitettuna, päällä on jopa hameita sekä jakkuja. Ulkonäkö on huoliteltu. Johtuuko tämä ylpeydestä uudesta opiskelupaikasta vaiko halusta muokkautua alaan on vielä minulla selvittämättä. Luultavasti kysymyksessä on molempia sekä vielä useampia eri syitä vastaajasta riippuen. Toisena ja kolmantena vuonna tilanne on toinen. Nyt opinahjoon tullaan kuluneissa farkuissa ja neuleessa. Liike-elämään soveltuva vakuuttava pukeutuminen vaihtuu trendien seuraamiseksi, sopivat ne sitten henkilön päälle tai eivät.

Trendeissä onkin se mielenkiintoinen puoli, että niitä seuraavat eivät välttämättä keskity laisinkaan siihen, sopiiko vaate hänelle. Tärkeintä on se, että näyttää trendikkäältä. Business-pukeutumisen hyvä puoli on siinä, että sen avulla voidaan peittää vartalon pieniä virheitä ja saadaan aikaiseksi hyvin harmoninen kokonaisuus. Kukaan vastaan tuleva ei tule sanomaan "Katsoiko toi ollenkaan peiliin tänään aamulla kun pukeutui?!?!?" Päinvastoin, henkilö mitä todennäköisemmin ajattelee toisesta hyvin neutraaliin ja asialliseen sävyyn. Jos haluamme olla uskottavia liike-elämässä, tämän tulisi olla pukeutumisemme tarkoitus. Eikä se missään tapauksessa tarkoita, että aina pitäisi pukeutua tylsästi.

Kuva: http://www.liverpooldailypost.co.uk/liverpool-life-features/liverpool-style-city/2008/05/01/fashion-looking-the-business-64375-20844905/

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti