19.4.2010
Neuvottelujen taiteenlajin oppiminen
Miten hallitsen jokapäiväisiä neuvotteluja?
Neuvottelemme eri asioista joka päivä. Kuka imuroi tänään? Kuka tekee ostokset ja mitä ruokaa laitetaan? Kuka ottaa työpaikalla projektiksi jonkin tietyn asian tai jää ylitöihin? Neuvottelemme autokauppiaan kanssa hinnasta. Emme edes aina huomaa, miten paljon neuvottelemme päivittäin hoitaessamme jokapäiväisiä asioita. Koska emme huomioi tätä, emme myöskään keskity neuvottelutilanteeseen.
Oletamme, että elämämme suuret ja tärkeät neuvottelut tapahtuvat vain harvoin: työpaikkahaastattelussa, asuntoa tai taloa ostaessa, ehkä avioeroa tai perinnönjakoa soviteltaessa. Jännitämme usein näitä neuvottelutilanteita paljon enemmän kuin sitä autokaupan hieromista tai siivousvuorojen jakamista.
Tavoitteet selville
Työhaastattelussa sekä haastattelijalla että työnhakijalla on kummallakin toiveita ja tavoitteita. Usein työnhakijana ajattelemme, että meidän toiveemme ovat päinvastaisia verrattuna haastattelijaan. Näin ei kuitenkaan aina ole. Monesti neuvotteluissa paras lopputulos saadaan aikaiseksi kun selvitetään kaikkien tavoitteet ja päädytään yhteisymmärrykseen. Vain omien tavoitteiden ajaminen voi jättää neuvottelutilanteen hedelmättömäksi.
Teetän kursseillani usein harjoituksen, jossa jokainen joutuu ensin itse valitsemaan asioita tärkeysjärjestyksessä (=omien tavoitteiden asettaminen). Sen jälkeen mennään ryhmiin, jossa pyritään saamaan aikaiseksi konsensus samojen asioiden tärkeysjärjestyksestä (=ryhmän tavoitteiden asettaminen). Osallistujien yllätykseksi pisteitä lopussa laskettaessa ryhmän pistemäärä on lähes aina parempi kuin yhdenkään yksilön. Neuvottelemalla on päästy tulokseen, jossa jokainen hyötyy eniten ja yhtä paljon.
Voimme selvittää neuvottelukumppanimme tavoitteita hyvin vaivihkaa. Juttelemalla asioista voidaan saada selville, miten kiinteistönvälittäjän tai autokauppiaan palkka muodostuu. Jos provisio ei olekaan tärkein tekijä, voidaan hinnasta neuvotella aivan erilaisessa ilmapiirissä. Asennoidumme helposti, että provision takia myyjä haluaa parhaan mahdollisen hinnan. Tosiasiassa myyjälle voikin olla tärkeämpää asiakastyytyväisyys. Tällöin hinnasta neuvottelu voidaankin sitoa tyytyväiseen asiakkaaseen, jos olet tyytyväinen hintaan, olet saanut haluamasi tarjouksen läpi ja myyjä on saanut tyytyväisen asiakkaan. Molemmat voittavat!
Moni ei halua suoraan kertoa tavoitteitaan neuvottelutilanteessa, mutta aiheeseen ja tilanteeseen liittyvä rento keskustelu voi paljastaa niitä lähes vaivihkaa.
Jos haluamme win-win -tilanteen neuvottelussa, kannattaa selvittää vastapuolen tavoitteita mieluummin kuin kynsin hampain taistella omistaan. Jos tilanne on vain kilpailu siitä, kumpi voittaa, mitä todennäköisemmin tuloksena on joko se, että toinen voittaa reilusti enemmän kuin toinen tai neuvottelu ei päädy yhteisymmärrykseen.
Ylläty ja kiinnostu
Kun menet neuvotteluun, etsi yllätyksiä. Jos yllätyt, se johtuu siitä että olet tehnyt väärän oletuksen. Mene neuvotteluun kiinnostuneena toisen henkilön kiinnostuksista ja tyylistä, älä keskity omaasi. Älä astu huoneeseen valmiin suunnitelman kanssa, sen sijaan pyri selvittämään mikä innostaa vastapuolta. Kuuntele ja katsele tarkkaan. Näin voitte helpommin päätyä kummankin kannalta positiiviseen tulokseen.
Kuva: http://law.marquette.edu/facultyblog/2010/01/16/contract-rights-under-assault/
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti