19.8.2009

Ensivaikutelma työhaastatteluun

Kilpailu työpaikoista on monilla aloilla entistä tiukempaa. Jotenkin on voitava erottautua muista hakijoista. Yksi keino parantaa mahdollisuuksia on luoda hyvä ensivaikutelma.

Ensivaikutelman tulisi kuvastaa persoonaasi. Jos se on liian erilainen verrattuna siihen, minkälainen persoona olet, syntyy ensivaikutelman ja muun haastatteluajan välille ristiriita. Sinua haastatteleva henkilö voi kokea sinut epäaidoksi, jopa petolliseksi. Normaali hermostuneisuus ei sinänsä haittaa, se voi olla jopa positiivinen asia ja kertoo, että haastattelu sekä työpaikka ovat sinulle tärkeitä. On kuitenkin muutamia sääntöjä mitä kannattaa noudattaa:

  1. Pukeudu mieluummin hieman liian hyvin kuin että tulisit paikalle alipukeutuneena. Riippuen hakemastasi paikasta, valitse itsellesi työympäristöön sopiva vaatetus. Kuitenkin niin, että jos haet huoltokorjaajan paikkaa, et mene haastatteluun haalareissa, vaan siististi pukeutuneena.
  2. Tarkista että vaatteesi ovat silitetyt, puhtaat ja huolitellut. Älä ilmesty paikalle paidankaulus housuista tai hameen helmasta roikkuen tai kahvitahra paidan helmalla. Älä myöskään käytä vaatteita, joissa on reikiä tai puuttuu esim. nappeja.
  3. Naiset: meikkaa huomaamattomasti ja huolitellusti. Vältä räikeitä värejä ja liian voimakasta meikkiä. Laita hiuksesi myös huomaamattoman huolellisesti. Pidä parfyymit minimissään.
  4. Miehet: siisti hiuksesi ja partasi. Riippuen paikasta sinun ei välttämättä tarvitse leikata hiuksia lyhyeksi tai ajaa partaasi kunhan ne ovat siististi hoidetut. Pidä tuoksut minimissään.
  5. Seiso hyvässä ryhdissä, odota vuoroasi mieluummin seisten kuin istuen. Älä selaa papereitasi vaan mieluummin organisaation esitteitä.
  6. Kun sinut pyydetään haastatteluun, ota välittömästi katsekontakti ja hymyile. Kävele henkilöä kohden hyvässä ryhdissä varmoin askelin.
  7. Kättele täydellisesti. Paras kättely on yhdellä kädellä tehty tasavertainen reilu puristus ja muutama pumppaus. Tervehdi ja esittele itsesi selkeästi. Muista hymy ja katsekontakti.
  8. Seuraa haastattelijaa haastattelutilaan ja istu itsevarmasti laskien paperisi pöydälle. Älä nojaile istuessasi vaan istu hyvässä ryhdissä.
Tee kaikki tämä omaa persoonaasi hyväksi käyttäen. Muista nämä neuvot, mutta ole mahdollisimman luonnollinen ja oma itsesi. Jos yrität esittää jotain muuta tulee se ennemmin tai myöhemmin esille ja voi vahingoittaa menestystäsi. Siisti ja huoliteltu olemus viestittää että välität miltä näytät ja pidät huolta itsestäsi. Muista myös olla rehellinen.

3 kommenttia:

  1. Mielenkiintoinen blogi!

    Olen aiemmin toiminut HR:nä. Minun mielestäni tärkeää on myös hillityn kohteliaisuuden (= hyvien tapojen) noudattaminen. Kuten että haastateltava ei istu ilman kehotusta, vastauksen antaessaan haastateltava ottaa katsekontaktin kysymyksen esittäjään, pois lähtiessään haastateltava on aloitteellinen kättelyn suhteen jne. Näin henkilö jättää miellyttävän kuvan itsestään.

    VastaaPoista
  2. Kiitos kommentista.

    Olin juuri työhaastattelutilanteessa seuraamassa haastateltavien kehon kieltä. Kättely on todella tärkeä asia haastattelussa, sikainfluenssapeloista huolimatta. Jos haastateltava kertoo olevansa sosiaalinen ja että hänellä on hyvät vuorovaikutustaidot, muttei kättele haastattelun alussa tai lopussa, kyseenalaistuu nuo piirteet.

    Muutenkin itsevarma ja positiivinen olemus voi antaa etulyöntiaseman, vaikka toisilla hakijoilla riittäisikin enemmän kokemusta, erityisesti jos kokeneempien asenne ei olekaan ihan sitä, mitä toivotaan.

    VastaaPoista
  3. Juuri näin! Väitän, että kaikki haastatteluun kutsutut voisivat tulla kokemuksensa/koulutuksensa puolesta valituksi. Haastattelussa onnistuminen ratkaisee sen, kuka paikan saa.

    VastaaPoista