9.6.2010

Vartalonmallien vaikutuksesta kommunikoinnissa

Luin tänään 9.6.2010 Aamulehdestä uutista "Lyhyt saa sydäntaudin hujoppia helpommin". Tamperelaistutkijoiden tutkimusraportti julkaistiin 8.6.2010 European Heart Journalissa. Tutkimusraportin voi ladata itselleen ilmaiseksi journalin nettisivuilta klikkaamalla tästä. Tamperelaistutkijoiden mukaan pitkä henkilö on yli 174 cm pitkä henkilö. Lyhyillä on tutkimuksen mukaan suurentunut riski sairastua sydän- ja verisuonitauteihin. Syytä tälle kohonneelle riskille ei vielä tarkkaan tiedetä.


Aamulehden jutun mukaan aikaisemmin Yhdysvalloissa Gallup-Healthwaysin tutkimuksessa on todettu, että pitkät ihmiset ovat onnellisempia, parempituloisia sekä paremmin koulutettuja. (Tutkimuksen tieteellinen tausta on epäselvä.)

Lukiessani tutkimustuloksia mieleeni alkoi nousta useitakin kehon kieleen, kommunikointiin ja vaikutelmiin liittyviä toisia tutkimustuloksia. Mielessäni heräsi kysymys:

Olemmeko todellakin näin vaistonvaraisia, lähes luolamiehiä ja -naisia, alitajuisissa tulkinnoissamme toisista?

Aikaisemmin on jo tutkittu symmetrian vaikutusta. Pidämme symmetrisiä kasvoja sekä vartaloita viehettävimpinä. Miehet pitävät naisten pyöreistä takapuolista ja naiset taas puolestaan miehen V-mallisesta vartalosta. Myöskin Skotlannissa julkaistussa tutkimuksessa on huomattu, että maissa, joissa toimeentulo on vaikeampaa, naiset pitävät miehekkään näköisistä miehistä kun taas länsimaissa, missä eletään ns. helppoa elämää, naiset pitävät enemmän naisellisen näköisistä miehistä. Olen useista lähteistä lukenut siitä, miten pidämme alitajuisesti kauniina tai miellyttävänä sekä puoleensa vetävänä henkilöitä, jotka jotakin ns. alkukantaista vaistoa käyttämällä tulkitsemme vahvoiksi ja lisääntymiskykyisiksi - henkilöiksi, jotka elävät pitkään ja pysyvät terveinä. Nämä ovat olleet läpi historian ihmisen selviytymisen perusasioita. Historiasta voidaan lukea samankaltaisista kauneusihanteista kautta aikojen. Daavidista on sanottu, että hän oli päätä pidempi muita aikalaisiaan (lukuunottamatta ehkä Goljatia). Näemme malleina ja missikisoissa pitkiä naisia, vaatimuksina "kauneudelle" on näissäkin yhteyksissä pituus.


Yhdysvalloissa on tutkittu, että pitkät henkilöt pääsevät helpommin eteenpäin urallaan ja ehkä myös tästä johtuen kehon kielen kouluttajat suosittelevat lyhyille pidentävää vaikutelmaa muodostavia vaatteita ja naisille korkokenkien käyttämistä, erityisesti kun kyseessä on jokin tärkeä tapaaminen, kuten työhaastattelu tai neuvottelu.

Ovatko monet peruskauneus- ja terveysihanteemme sekä mielikuvamme siitä, minkälainen ihminen on menestyvä, terve sekä jollakin tavalla ehkä "parempi" todella alkukantaisia? Kauneusihanteet totta kai muuttuvat vuosien saatossa. Ennen hieman ylipainoinen nainen oli yleinen kauneusihanne, koska se kertoi varakkuudesta ja jälleen kerran hyvistä selviytymismahdollisuuksista kyseisessä yhteiskunnassa. Nykyään taas laihuutta ja lihaksia korostetaan kun ylipainoisuus on jo yleinen ongelma yhteiskunnassa. Mutta edelleenkin esimerkiksi juuri symmetria ja pituus vaikuttavat positiivisesti vaikutelmaamme henkilöstä.

Muodostamamme mielikuvat ja vaikutelmat muista ovat selkeästi kompleksisia prosesseja, joihin ei löydy yhtä selkeää vastausta. Monet seikat muokkaavat käsitystämme kaudeudeusta, miellyttävyydestä sekä elinvoimaisuudesta. Toivon, että aiheesta järjestetään paljon lisää tutkimusta jotta ymmärrämme yhä paremmin käyttäytymistämme.

Kuvat: http://www.telegraph.co.uk/health/healthnews/6157967/Tall-people-lead-happier-lives.html ja http://smilepanic.com/beauteful-russian-cheerleaders

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti